Weiß ist das neue Blau unter Android 4.4. Doch die Wahl fiel nicht zufällig auf das unschuldige Weiß. Denn die mit Android 4.4 eingeführte transparente Status Bar führte zu Problemen mit den blauen Icons, daher hat man sich für die optimalste Lösung, in diesem Falle Weiß, entschieden. Doch gleichzeitig sind die Symbole jetzt auch statisch geworden, d.h. sie sind immer weiß, egal ob eine Verbindung besteht oder nicht. Gleichzeitig gibt es auch die Download-Pfeile unter Android 4.4 nicht mehr. Doch das hat andere Gründe.
Man mag es kaum glauben, aber diese blinkenden Pfeilchen waren echte Ressourcen- und Akkufresser. Ständig haben diese an der CPU, GPU und dem Akku gezehrt. Außerdem war den meisten Usern das eh egal, ob da was blinkt oder nicht oder blau ist oder grau. Daher hat man sich bei Android 4.4 einfach für das schlichte Weiß entschieden. Wer sich den Post komplett durchlesen möchte, nachstehend ist er zu sehen.
Android 4.4 Statussymbole
Whiten ALL the status bar icons! Aesthetic concerns definitely factored into this (as has been mentioned elsewhere, a more neutral SystemUI allows apps to manage their own color palettes a bit better), but also keep in mind that with the new translucent bars feature, the color became a usability problem. Good old 33b5e5 doesn’t pop as well on top of random wallpapers, even with the background protection.
What about the MCS GCM indicator? +Liam Spradlin basically called it: “Overall, network connectivity has been made strangely more opaque in KitKat, though for many average users this isn’t a huge concern.” In fact, most users find the colors confusing, if they notice them at all. Even the vanishingly small fraction of users who understood what the gray meant only really looked for it when things weren’t working right; now you and I just have to remember to actually pop into quick settings to look for things like GCM liveness (orange is the new gray) and in/out indicators. Which brings me to…
B—BUT MY BLINKENLIGHTS?! So this (the removal of the little in/out data traffic arrows from the RSSI) was mostly a performance consideration, believe it or not. The way the data bits are bubbled up and drawn was not only causing a ton of extra rendering work, but actually forcing a layout (!) in the status bar as well. We could have more aggressively cached the bitmaps (rather than creating new BitmapDrawables from resource IDs every time, which was causing the relayout) but that would still have left all the drawing—multiple times per second in some cases—sucking away precious CPU and GPU from your game or Launcher animations or whatever. In the end it seemed like a lot of work (and battery) for what was effectively visual noise, so this too was booted to Quick Settings where it would be available for us nerds."
Quelle: Dan Sandler bei G+